(Regresar al artículo en castellano aquí) S'acaba d'estrenar a Barcelona, en el nou i flamant Born Centre Cultural, el primer dels quatre episodis de Les Aventures d'en Bornet i la Borneta, una proposta que vaig fer fa un temps als responsables del Born CC. Es tractava de crear uns personatges que d'alguna manera encarnessin, per al públic familiar, a uns possibles herois putxinel·lescos sorgits de la mateixa realitat històrica, social i arqueològica d'allò que és avui el Born, aquesta gegantesca 'caixa de ressonància del Temps' en què conflueixen diverses èpoques diferents: la Barcelona de 1700 amb les restes arqueològiques insòlitament ben documentades, la del XIX representada per l'edifici del mercat obra de l'arquitecte Josep Fontserè, i la Barcelona actual del segle XXI, amb la intervenció museística, el seu disseny i organització, més els programes d'activitats pel que fa al Centre Cultural.
El Born, caixa de resonancia del Temps. |
El
primer problema que em vaig haver de plantejar
va ser sobre la tipologia del o dels personatges. El
nom de Bornet va sorgir per atzar
parlant un dia amb
qui ha estat
l'artífex del projecte del Born, l'historiador i
arquitecte Albert Garcia Espuche, quan em va dir mig en broma mig seriosament que un dia hauria de treure en escena a un titella
que es digués Bornet, el nom de la plaça que
existia al centre de la zona arqueològica del Born, i
que avui encara es
pot veure. Li vaig agafar la paraula i quan
vaig rebre l'encàrrec dels actuals responsables
del Centre Cultural, Bornet va sorgir com el nom
propi i necessari del personatge a crear. Immediatament em vaig plantejar l'existència d'una companya seva, que es podria anomenar Borneta, amb la
finalitat d'introduir uns herois
dobles d'ambdós sexes,
com a protagonistes de les històries a
inventar. Es sortia d'aquesta manera de la fixació històrica dels titelles populars en què tots
els seus herois són masculins. Introduint a
Borneta, aconseguíem uns herois dobles,
cosa que sens dubte donaria més joc al
desenvolupament dels arguments.
Bornet |
Borneta amb la seva gata Marqueseta. |
El
següent pas va ser donar-los una cara. Per
a això em vaig posar en contacte
amb Marga Carbonell,
una gran titellaire catalana amb la qual he col·laborat darrerament en diversos projectes, i
junts vam definir els traços que haurien de tenir tots dos personatges. Un
cop definits sobre el paper,
Marga els va donar la forma física de tres dimensions,
i els primers
Bornet i Borneta
van sortir a la llum pública, encarregats, especialment el primer, de presentar els espectacles de la temporada 2013-2014, sota l'epígraf de 'Titelles i Ciutats al Born'.
Marga Carbonell, Eudald Ferré i Toni Rumbau. |
Marga Carbonell i Toni Rumbau, davant del castellet. |
La Señora Carnobell cosint un titella. |
Marga Carbonell vestint un titella. |
David Laín acabant els ornaments del castellet. |
Els personatges. En Bornet i la Borneta, ¿putxinel·lis?
Estava clar que aquests personatges haurien de ser els 'putxinel·lis' de la
Ciutat del Born. Una ciutat molt especial, d'entrada perquè de la mateixa només
existeixen les ruïnes, de manera que existeix més en la imaginació del visitant
que en la realitat. El més interessant és que hi conflueixen èpoques diferents
alhora, de manera que aquests putxinel·lis haurien de tenir una mentalitat i
unes característiques prou obertes per poder encaixar en unes molt diferents
realitats viscudes, així com disposar d'una especial 'sensibilitat irònica del
temps ', capaç de torejar, ajuntar, relacionar, distanciar i fins enriure-se'n
dels avatars de la història, des dels més mundans fins als més dramàtics.
Eudald Ferré amb Baltasar, el Rei Negre. |
Escena del Infern. |
Però amb en Bornet i la Borneta ens apartem del model tradicional d'en Titella:
no és un sinó dos. És clar que Borneta podria associar-se al personatge de
Cristeta, l'enamorada de Titella, però no és el cas nostre, ja que entre en Bornet
i la Borneta hi ha una relació més d'afecte i de companyonia aventurera que
amorosa pròpiament dita, potser perquè les seves edats són encara primerenques.
Però és que així es manté la dualitat protagonista d'ambdós personatges, sense
caure en les típiques peticions de mà o en les contrarietats amoroses de tòpics
desenllaços.
Borneta i Bornet escarmenten al Diable. |
Bornet amb el gos Duc. |
Característiques en referència al context.
Ens trobem davant
d'uns personatges que creuen els
segles amb infinita
alegria, en una
Barcelona que en tres-cents anys
ha canviat completament la seva fisonomia.
Com que la del Born és una ciutat dins d'una altra, petita i, al seu torn, nus simbòlic
de les diferents èpoques que
la conformen, també en Bornet i la Borneta
són personatges petits
i nusos simbòlics
dels trets arquetípics que constitueixen la
seva ciutat, el Born. Les seves ànimes tenen reminiscències
de les de Titella, Perico, Putxinel·li o Malic, i, com
no, es reflecteixen en els seus germans europeus que provenen del Pulcinella napolità. Encarnen igualment el
perfum de les ànimes d'aquells pobladors
invisibles que segueixen habitant les ruïnes
de la Ciutat del Born.
Bornet amb les ruines del Born al fons. |
Com a
bons parents
llunyans de Pulcinella,
en Bornet i la Borneta
són dos personatges inquiets, dinàmics i
plens de curiositat. Els agrada anar al fons
de les coses
i veure-les amb
els seus propis ulls. Si per a
això han d'agafar un avió, el vaixell, el tramvia o una tartana, millor
encara. Les seves ànimes estimen l'aventura i
agraden dels viatges.
Gaudeixen doncs d'una temporalitat transversal, encara que majorment viuen
en les primeres dècades del 1700.
En ser dues ànimes de
les petites del Born,
i en coincidir el
seu nom amb la plaça que hi ha al seu centre, podem dir que
Bornet i Borneta
són el llombrígol o melic simbòlic de la Ciutat del Born. Això determina
uns condicionaments físics i geogràfics particulars
i que s'expliquen
per la teoria de
la gravetat d'Einstein: per molt
que s'allunyin i girin pel món, sempre
acaben tornant al Born. Com si en aquesta
placeta hi hagués un forat negre d'aquests
tan densos i amb
tanta gana que s'ho empassen tot. Aquesta
peculiaritat física encarnada en els nostres dos personatges ha estat la
causa d'aquesta dita popular
catalana tan coneguda que diu: 'gira el món,
i torna al Born'.
Origen dels personatges.
Era important designar
un origen específic als dos personatges, per
poder-los emparentar amb els putxinel·lis europeus,
que gaudeixen d'una relació mítica amb
l'Origen, tal com estableix l'arquetip
putxinel·lesc napolità, basat en la figura de
l'ou primordial, el mateix que
posa Pulcinella per
reproduir-se, de manera que també aquí es pot dir, com
passa amb la gallina, que
no se sap si va ser primer l'ou o Pulcinella.
Amb en Bornet i
la Borneta, ens trobem
en una tradició com la catalana
en què pesa més la
complexitat dels arguments,
de les escenes
i dels diàlegs,
amb canvis de decorat i més d'un únic manipulador (de
dos a quatre era el normal), més propera
a les formes
titellaires de la
Comèdia de l'Art del
nord d'Itàlia, molt diferent a la matriu napolitana
basada en el ritme manipulador, amb un únic
titellaire i una màxima simplicitat escènica. És
per això que els seus orígens havien
de provenir més d'un context mític literari,
arrelat en les velles
tradicions orals de
la rondallística catalana, però amb
el component 'sobrenatural' garantit.
Heus
aquí la
història dels seus orígens:
'Vet
aquí que una vegada
Donya Justa, nom
amb el que se sol
anomenar a la Mort, va
estar molt ocupada complint amb els seus deures a la ciutat de Barcelona, durant les últimes
dècades del segle XVII. Guerres i plagues delmaven la
població, com solia ocórrer en aquell temps en tantes ciutats d'Europa,
i era molt el rancor
ciutadà envers la vetusta senyora. Una
situació que feia patir a Donya Justa,
sempre molt acurada
en el compliment de les seves obligacions, ja que per
molt grans i
meritoris que fossin
els títols i la riquesa dels que
havien de despatxar amb ella, mai feia concessions
i tractava per un
igual a rics i
pobres, atenint-se a la seva
merescuda fama de justa.
Donya Justa. |
Farta del menyspreu
i sentint-se tractada
amb injustícia, ella
que era la més justa de les persones,
va decidir un dia demostrar al món i a
ella mateixa que a més de ser
una fidel complidora del destí de tots, tenia
també el seu cor i
era capaç d'actuar amb sentiment i afecte cap a la tan
soferta espècie dels humans.
En una de les múltiples guerres que assolaven
en aquell temps Barcelona, Donya Justa va recollir
a dos nadons abandonats
a la Plaça del Bornet, al
centre mateix de la ciutat. Fills de dues famílies delmades
per les bombes,
Donya Justa va
decidir salvar-los. Va veure
que eren nena i
nen, i fidel sempre al seu principi d'equitat
i justícia, va lliurar el nen a una família pobra
de pescadors i la
nena a una rica de mercaders.
Per a això es va situar al cèntric carrer Bonaire i estenent els braços, va escollir a l'atzar les dues cases on
haurien de criar-se els seus protegits: a
ell, que estava a la seva esquerra,
li va tocar la casa del pescador i mariner
el senyor Josep Torró,
habitant del barri de la Ribera, un bon home que vivia sol i que de jove
va ser fet presoner i va exercir d'esclau a
Algèria; a ella, que era al costat dret,
li va tocar el senyor Serra Punyent, un noble
i ric mercader de tabac i aiguardent
que vivia en una luxosa mansió del carrer Bonaire,
davant Micó.
Borneta i Bornet. |
Donya Justa es va
instituir padrina dels dos nens. Cada dos dies
els visitava i els ensenyava llengües (català,
castellà, anglès, holandès, italià i llatí), matemàtica, ball i guitarra. D'aquesta manera els
dos nens van créixer junts encara que separats
en dos ambients familiars
diferents, però molt units per les seves hores d'estudi amb la padrina
i per les de joc passades en
els bulliciosos carrers de Barcelona. Donya Justa
no va dubtar ni un
minut a l'hora de posar-los nom:
ja que els havia
trobat a la plaça del Bornet, els diria
Bornet i Borneta.'
Aquesta història, verídica
com la que més, dóna
peu a l'últim dels episodis dels quatre espectacles
a estrenar durant
l'any 2015, centrat en el tema de la tardor, de la Mort i en la figura de la Castanyera.
Quatre episodis estacionals.
Aquest origen mític i alhora històric dels dos personatges protagonistes va
tenir un posterior desenvolupament, com abans s'ha indicat, amb l'aparició de dos altres de naturalesa animal:
un gos i una gata. El primer, anomenat Duc, inseparable d'en Bornet, té una
característica peculiar: parla. Gaudeix doncs d'una gran intel·ligència i de
molt sentit comú, força més que el seu amo en general. El seu únic defecte és
que sempre vol dormir. Respecte a la gateta, anomenada Marquesa i inseparable de
la seva mestressa la Borneta, no parla però escriu notes en petites pissarres que
sempre porta amb ella, denotant no poques qualitats intel·ligents. Dos animals en
certa manera 'racionals' que exerceixen de companys dels dos herois.
La gata Marquesa amn un dels seus cartellets. |
Vaig haver de plantejar llavors quines històries serien les que havien de protagonitzar els nostres herois. Vaig pensar que seria bo determinar unes històries marcades pel calendari, és a dir, estacionals. I, per començar, el millor seria partir de les quatre estacions i relacionar-les amb determinades festes del calendari.
Mosaic fenici de Zliten, Museu de Tripoli, Líbia. Representa les quatre estacions. |
Pel Hivern, una bona possibilitat era centrar-se en el tema nadalenc i començar
amb uns típics Pastorets, aquesta reminiscència dels vells autes sacramentals basats
en el Naixement i en els Reis Mags, els quals se segueixen representant amb
enorme profusió a Catalunya a través de versions cada vegada més seculars. Disposava
per això d'una versió creada fa anys per la meva companyia la Fanfarra amb
textos propis que em serviria de punt de partida per a les seqüències més clàssiques
i litúrgiques. Un argument de teatre dins del teatre, ja que la comesa dels personatges
no és altre que la de representar uns Pastorets de l'època. La cosa es complica
quan el que fa de diable resulta que ho és de veritat ...
Per a la segona història, vaig escollir el Carnaval, una època que podríem anomenar
de 'transició' doncs encara es troba a l'hivern però ja buscant, arraulida a la
quaresma, els primers esclats primaverals. Què millor que el Carnaval, que va
gaudir a Barcelona especialment durant els segles XVII i XVIII d'una gran fama
i popularitat, per a la segona història: ens obre el joc dels equívocs que tan
bé va per al gènere de la comèdia.
Tortell Poltrona com a Rei del Carnaval el 2012, en un intent de reviure el carnaval històric de Barcelona. Foto de Joan Sánchez. |
Sant Jordi i el Drac. |
I per a la quarta i última història de les Aventures d'en Bornet i la Borneta, havíem
d'anar a l'època de tardor, en l'inici de la següent temporada. Una història
que es centraria en el tema de la Mort amb Donya Justa de coprotagonista al
costat de la senyora Adelaida, castanyera revenedora del carrer Micó, veïna i molt
amiga dels dos joves herois. Aquesta història serviria per explicar l'origen d'en
Bornet i la Borneta, i ens situaria al cor de la tardor.
La castanyera la Senora Adelaida, revenedora del carrer Micó. |
Estat actual del projecte.
Situats ja en els primers dies de l'any 2015, podem dir que el primer episodi
de les Aventures d'en Bornet i la Borneta titulat Els Pastorets s'ha estrenat al
Born Centre Cultural amb molt d'èxit (el diumenge 21 de desembre de 2014). S'han
realitzat cinc funcions, que han estat molt ben rebudes pel públic. El més important
és que han nascut els personatges bàsics de la sèrie i que, després d'enfrontar-se
al públic, han satisfet amb escreix totes les expectatives que havíem posat en
ells.
La propera cita serà el dissabte 21 de febrer amb l'estrena del segon episodi, Dies de Carnaval. L'estrena de la tercera història, El Drac de la Llacuna, serà el dissabte 25 d'abril. Per a l'octubre de 2015 està previst estrenar el quart episodi, titulat La Castanyera i Donya Julia.
(Regresar al artículo en castellano aquí)
No hay comentarios:
Publicar un comentario